Segling 1982-06-19--26

Kerstin seglar till Västervik och kör beach buggy

År 1982

Dagboksanteckningar från juni, förda i logg-boken

Lördag 19/6 Ca 10.20 – Karslund OK Marina. Mot Nämdö, Långvik.

10.30 – Segel satta av Ove. Vi hinner undvika stimmet av kappseglare.

11.15 – Dricker vi kaffe och Long John Whiskey utanför Dalarö.

11.30 – Får jag ligga på fördäck och sola i baddräkt medan Ove "styr" och vi båda lyssnar på Bruce Springsteen. Härligt! Det blåser 4 m/sek och solen står snart i zenit. Plattläns, kryssade segel på Jungfrufjärden. PS. Rättelse, "saxade segel", sa Ove. DS.

14.00 – 8 m/sek. Soligt. Klarblå himmel-fjäderlätta moln. Frisk bris. Angörningen gick perfekt. Som vanligt. Vi pustade ut fem minuter. Sedan sattes kaffet på igen och Ove gjorde två goda Irish coffee, som satt som handsken. Det går fort att bli tillvand av godsaker. Ove fick kontakt med vännerna Leif och Agneta på PR-radion. Deras position var Braka, ost Nämdö. – Vänster om oss, akterifrån räknat låg en Semona-båt som Ove blev förtjust i.

16.00 "anlände" en BSK-båt till höger om oss. – Jag gick iland och uträttade naturbehov. Plockade en mini-bukett blommor. Fridlysta? Vet inte.

17.00 - Avgår Långvik mot Braka. Gick för motor.

17.45 – Anla´vi Braka. Leif mötte upp. Båten fick inte den bästa anläggningsplatsen utan låg och slog något. Vi beslöt att grilla våra entrecote-bitar först (med ris och bearnaise-sås) och sedan ordna förankringen bättre. "Life is not perfect always. But perhaps life is, but not we?"

Jag följde med Agnetaoch några andra "flickor" för att slänga sopor. Gick en bit över ön. Plockade förgätmigej och lingonblomma. Framemot kvällen samlades alla från de förtöjda båtarna (7 personer). Vi drack kaffe med dopp tills solen gick ned. Kom i "säng" ca 01.30.

Söndag 20/6 – Morgon. Vaknade till strålande klart väder kl. 06.00. Somnade sedan om till kl.10.00 ca. En avstressande förmiddag. Ove och jag tog en kort promenad på ön. Satte på grillen vid 13.30-tiden. Jag lyssnade på Gyllene Tider medan jag fixade med maten.

15.00 Avgick Braka, Skogavik. Ove satte segel direkt och vi använde inte motorn för avfärd.

15.30 – Klar himmel och sol. 4-6 knop. Seglade förbi Ramskobben, Orrön, Mörtön med flera. Ove lärde mig att navigera något. Nu ska Ove kryssa, då får jag sluta skriva och ta pinn. Västlig riktning 240o. Vi går mot Dalarö för att jag ska ringa hem och tala om att vi ska stanna ute en dag till (ett dygn). Pratade med Roberth. Allt under kontroll.

18.00 – Seglade vi vidare mot Vasholmen men la´inte till där. Ångrade oss och prövade vid Äppelviksudd på Gålö. Inte bra där heller. För grunt. Gick för motor till Seglarviken på Ornö. Ove uttryckte sitt missnöje över att de stora båtarna fick styra in i dessa farleder. Dalarö farled exempelvis, i stället för gå längre ut.

- Anläggningen vid Seglarviken gick bra. Ove och Kerstin på gott humör. Fnitter!!

- Myggorna kom och vi "stängde igen" båten vid 21.30-tiden. Svårt för oss att komma i säng. Vi var trötta och fnissiga och babbliga och det var svårt att bara få av sig kläderna för natten. Än värre att bädda. Men det gick så småningom. Ove somnade först. Jag fortsatte med ansiktstvätt och tandborstning. Med jag stod där med tandborsten i hand gled en S-30-båt ur hamn. Den var så j-a graciös! Helt vit. Mörkret hade ju lagt sigoch brytningen med den vita båten, de vita seglen och stillheten gjorde mig lyrisk. Endast från ett litet fönster kom det ljus. Själv fick jag "hallucinationer" om den gregiska ö-världen, Onassis, dollar och dylikt. För att bryta förtrollningen la mig mig till kojs och läste 91:an Karlsson tills jag somnade. Sov gott, Ove! Söta drömmar.

Måndag 21/6, 09.30 – Det är alltså måndag morgon och vi är lediga från jobbet. Efter tupplurar i flera omgångar vaknade vi och bestämde oss för att ta en promenad i skogen på ön. Vi gjorde inga anmärkningsvärda upptäckter. "Lagade" mat, potatismos och skinka på burk med färska tomater. Mjölk till det. Det satt bra. – Ove fick ett smärre "anfall" och började greja i båten. Skruvade fast skruvar, rengjorde och fixade till värmaren/poden. Jag väntar på att diskvattnet ska koka. Bruce Springsteen körs under tiden ett varv till på bandet. Och solen, ja, var är den?

15.30 – Lämnade vi Seglarviken. Solen syntes fortfarande inte till. 5 m/sek, god bris. Målet är nu Karlslunds arv och hemmet.

16.15 – Innan vi angjorde Karlslunds brygga – båtplats 98 – tankade vi bensin, vatten ochhandlade grillkol och diverse för att ha till midsommar.

Torsdag 24/6 – 16.15 – Lämnade Karlslunds hamn för midsommarfirande i skärgården.

En strålande klar dag med fina, lätta vindar. Lite för lätta, enligt Ove då det var 4-5 m/sek. Mig passade det utmärkt. Ove försökte sig på att lära mig de elementär grunderna i segling. Det är mycket man ska fatta. Storskot, skotvagn, cunningham, bomuthalare med mera, med mera. Vi varvade undervisningen med Marianne Faithful för att smälta det hela.

21.00 – Ankom Fjärdlång. Ankrade där och åt vår medhavda ärtsoppa och smörgås. Vi trivdes inte riktigt med omgivningen så vi anropade Leif och Agneta på PR-radion. Och hörde efter om Leif kunde hålla radio-kontakt med oss om vi kom för motor under kvällen. Eftersom det hade mörknat så pass så ville Ove ta det säkra för det osäkra. Sagt och gjort, vi lättade ankar och det blev en fin nattlig färd mot Björkskär. Havet låg helt stilla och mörkret tätnade. Vi såg så småningom Leifs båt och lanternorna var påslagna. Kom fram till Björkskär ca 23.00. Vi träffade andra vänner som Ove känt sedan tidigare.

Fredag 25/6 – Midsommarafton. Vi vaknade till en ytterligare strålande klar dag. Jag plockade lite björkris och placerade det på förstaget. Vi var sen några tjejer som försökte få ihop varsin bukett midsommarblommor. Trots den ganska karga öns vegetation lyckades vi hittar sju olika sorters blommor. Jag la´inte mina under huvudkudden. Drömde heller ingenting. – Efter majstångens "resning", vilken vi missade, var det tävlingar för barn och vuxna. Så kallad 4-kamp för oss vuxna. Det var att få bollar i hink, pilkastning, ringar runt poängmarkerade pinnar och spikar som skulle slås ned med hammare. Ove kom 4:a. Himla duktig kille. -- Vi dansade på berget, med musik från en dålig bandspelare. Ove fixade sedan batteriet till bandspelaren, sen kunde vi verkligen dansa. Ove och jag var uppe hela natten. Såg både solnedgång och soluppgång. Frampå morgonen gick vi över till Stickans båt – Nautic 900. Vi fick sedan den plötsliga idén att ta en sväng med den över till Utö. Vi var fyra stycken ombord på båten. Ove och jag, Stickan och Gun-Britt och Gun-Britts hund. Överfärden gick bra trots den obefintliga navigeringen. Stickan bjöd på Pielsporter-vin av bästa sorten. Väl framme på Utö gick Ove, Gun-Britt, hunden och jag iland. Stickan stannade kvar i båten. Ove visade oss Utö-gruvorna och Utö värdshus. Såg fint ut. Underbart väder och kl. var bara  06.00. Vi strosade runt lite och kände på "terrängen". Hamnade så småningom vid personalbostäderna tillhörande Utö värdshus. Där satt några unga grabbar. Vi slog oss ned. En av grabbarna spelade gitarr med egenhändigt skrivna texter. Jättefina. Jag gav honom en nyponros som tack. Han satte fast den på gitarren. Rart. – Vi återvände till båten. Efter den lilla utflykten var vi hungriga och när vi klev ombord blev vi bönhörda och lyckliggjorda. Stickan hade varit hos bagaren och beställt tre rejäla leverpastejsmörgåsar. Vi åt med god aptit. Stickan låg själv och sov. – Vi sov sedan ca 2 tim på båten. Sedan vaknade kaptenen och så körde vi tillbaka till Björkskär. – Jag gick hem först till båten. Ove kom något senare. Med blommor i handen till mig. Sött av honom. A1 och A2 var vakna när vi kom åter. De undrade naturligtvis var vi varit. Vi berättade storyn.

Lördag 26/6-Midsommardagen

Vi sov från kl. 10-16! Vi värmde vår kyckling och gjorde god sallad. Bjöd in några vänner på kaffe och trevlig samvaro fram till kl. 20.15. Då var vännerna klara för hemfärd. Trevliga människor. Vi hoppades på återseende. – Senare på kvällen grillade vi korv tillsammans med Leif och Agneta.

Söndag 27/6

Vaknade till en något mulen dag. Jagat myggor halva natten. Vi åt frukost sedan lämnade vi Björkskär vid 12-tiden. Lugn segling. Mellan 2-4 knop. 2 m/sek.

- Vi rastade vid Kymmendö strax efter kl. 14.00. Kastade ankar och åt vår rostbiff med potatissallad och grönfoder. – En lugn seglats mot den fasta bostaden. Ankom Karlslund hamn kl. 18.20. Tack för en jättefin midsommar!

Pia Wåhlmark 06.12.2011 22:47

Min extra mamma <3 kram Pia

| Svar

Senaste kommentarer

21.12 | 09:12

Hej Renè!
Tack för din hälsning! Så roligt att du haft den målningsbilden på din dator under så många år. Det gläder mig!
Önskar dig EN GOD JUL!

20.12 | 14:54

Jeg har brugt en kopi af billedet som baggrund på min arbejdscomputer de sidste 7 år. Mange kursister har glædet sig over det smukke billede.
Tak for det!!

18.06 | 09:37

Hej Jan!

Tusen tack för din positiva kommentar. Roligt att du tycker om mina målningar. Och det var jätteroligt att träffa er igen, efter så många år. Kramar!