Semesterbilder

Utsikt från hotellrummet

Bosporen-tur

Domen i den blå moskén

Gyula svalkar sig i hettan

Fotbollsplanen utanför hotellet där jag blev rånad

Gågatan utanför hotellet

Haga Sofia = den heliga vishetens kyrka

Kerstin blir plåtad av Gyula

Katten sov gott på marmorn i hettan

Snyggingen på restaurang

Ormpelaren och den egyptiska obelisken

Turkiskt porslin

Istanbul/Turkiet 2006-07-10--17

Stockholm 2006-07-10

Gyula och jag tog en taxi från Roslagsgatan 45, kl. 07.00 till Cityterminalen och Arlanda Express. När det var sex (6) minuter kvar när vi kom fram till Arlanda Express köpte jag en tur- och retur-biljett på VISA-kortet för 380 svenska kronor.

När vi ska checka in ca kl. 08.00 på Arlanda visades det sig att min biljett inte dög då det stod "Mrs Gyula Kerstin Math" på den.

Check-in-killen som nästan ordnat allt klart tog då bort transportbiljetterna på resväskorna och skickade oss till SAS lediga biljett-kassa. Vi köade igen. Gyula irriterad. Jag tog hans Diners Silverkort och då kom vi fram fortare.

Vi fick vänta till 08.40 tills jag fick min nya biljett där det stod "Mrs Kerstin Math".

Vi flög sedan över nejderna; bland andra Ukraina, Rumänien och Bulgarien och landade i Istanbul lokal tid, ca kl. 14.15.

Jag hittade vår chaufför som skulle transportera oss till hotellet men vi fick vänta ca ytterligare en halv timme, då han hade andra passagerare att köra också. Två tyskar, visade det sig. --- Vi är framme vid hotellet Amber, ca. kl. 15.30. Rum nr 112. Dubbelrum. En stor dubbelsäng plus en enkelsäng i rummet. Lagom status. Fläkt på rummet. Solen skiner och det är varmt och skönt, både ute och inne!

Rummet intas med en skön kärleksstund.

Vi tog en promenad under senare eftermiddag. Försökte hålla kollen på vägen så vi skulle hitta hem igen.

Stannade till vid ett enkelt matställe "Hakan" i Gamla Stan och tog in grönsaker, ris och kött. Gott. Plus två flaskor vatten. Kostade 16 TRY.

Vi promenerade vidare och kom till fiskrestaurangerna. Först ville vi inte stanna där men de väl dukade borden lockade oss, så vi tog var sitt glas vin vid en av restaurangerna. Gyula ville naturligtvis ha korv. Flera personer ur personalen kom till hjälp men korv var väl att ta i.... det slutade med att vi fick kalamari = bläckfisk. Nå, det var gott i alla fall.

Tog sen en promenad hem. Stannade till vid en mataffär så att Gyula skulle få sina älskade korvar. Vi köpte en korvring med namn "Kangal sucuk".

Satte oss en stund i den fina parken i närheten av hotellet. Filosoferade lite och tittade på människorna runt om.

2006-07-11, tisdag

Vaknade till underbar sol. Åt frukost kl. 07.30. Tog bussen kl. 08.10 utanför hotellet som skulle föra oss till samlingsstället vid Hippodromen där "Istanbul-Classics-turen startade.

Vi besökte först "The blue mosque" = den blå moskén. Blå moskén är en stor moské i Istanbul. På natten lyser. strålkastare upp byggnaden från alla håll. Den lät byggas av den osmanske sultanen Ahmed I mellan 1609 och 1616. Arkitekturen är delvis inspirerad av Hagia Sofia.

I moskén fick vi ta oss av skorna innan vi gick in. Vi fick var sin plastpåse att lägga skorna i. Jag slapp att ta på mig en "burka" i alla fall ;). I blå moskén var hela golvet täckt av maskingjorda turkiska mattor, för bönestunder, så att de bara fötterna inte skulle ta stryk utan ha det mjukt och fint. Här står man under en baldakin av luftiga kupoler och sex minareter. Fler än sex minareter finns inte på någon moské. Moskéns inre ljus kommer från ljuset som flödar in genom de 260 fönstren med målat glas. Det skimrar av de 20 000 blå kakelplattorna från Iznik, som är en keramikproducerande stad strax söder om Istanbul.

| Svar

Senaste kommentarer

21.12 | 09:12

Hej Renè!
Tack för din hälsning! Så roligt att du haft den målningsbilden på din dator under så många år. Det gläder mig!
Önskar dig EN GOD JUL!

20.12 | 14:54

Jeg har brugt en kopi af billedet som baggrund på min arbejdscomputer de sidste 7 år. Mange kursister har glædet sig over det smukke billede.
Tak for det!!

18.06 | 09:37

Hej Jan!

Tusen tack för din positiva kommentar. Roligt att du tycker om mina målningar. Och det var jätteroligt att träffa er igen, efter så många år. Kramar!