Hurtigruten 2018-10-15--21

2018-10-15 - Måndag

Resa till Bergen/Norge för vidare färd med Hurtigruten upp hela kusten till Kirkenes.

Taxin kom som bokat kl. 09.30 till Tranebergsvägen 45, Bromma/Alvik.

Jag ringde till Kätie från taxin. Hon önskade få en Neutrogena-tvål inköpt från Norge.

Britt, som jag skulle göra Hurtigruten tillsammans med, ringde från sin taxi. Det var trafikstockning i Söderledstunneln pga olycka. Hennes chaufför föreslog att han skulle köra henne till Arlanda Express och så skulle hon ta tåget därifrån. Men Britt valda att fortsätte taxifärden och det gick bra. Vi möttes upp på Arlanda.
--- Britt blev totalkollad vid säkerhetskontrollen Fick ta av sig både smycken och skor. Det larmade friskt. Men hon var oskyldig...;).

Vi landade perfekt kl. 14.00 i Bergen.

I terminalen köpte jag en flaska whisky à NOK 129. Swishade 70 kr till Britt för den lilla flaskan vin jag köpt på planet.

Vi tog en buss från skylt A4 vid terminalens utgång. Den skulle köra oss till Hurtigrutens terminal där båten Kung Harald skulle avgå ifrån. Klockan 15 ca var vi framme vid båten. Enligt anvisning skulle vi få gå ombord kl. 16. Men dröjsmål uppstod. Vi skulle inte få boarda förrän kl. 18! Varför? Av en medpassagerare fick vi veta att det hade arit kräksjuka ombord. Man städade hytterna hej vilt.

Alla passagerare blev bjudna på vattenmelon, godis och kaffe under väntan. Vi såg fyra lokalvårdare komma ut med skurhinkar, borstar m.m. rengöringsmedel innan vi fick gå ombord på båten kl. 18. Först blev det säkerhetsinformation på däck 4. Larmljudet vid katastrofläge fick vi lyssna till. Vid händelse av katastrof skulle man gå till däck 5. Där finns livbåtar och västar.

Klockan 18.40 var vi inne i hytten. Jag läste på att båten tar 590 passagerare.
Våra resväskor stod utan hyttdörren i korridoren när vi kom till vår hytt. Tack!

Rumment var gulligt med fönster! Rum 347, plan 3. Britt och jag skålade i var sitt glas vin!

Vi fick en god, överdådig middag kl. 19. Bord 7, kl. 18 varje kväll skulle vara vår. Vi beställde i en flaska gott vin à NOK 505. Åh, så gott det var!
--- Alla passagerare, som ville, samlades till en information på engelska om utflykter.
---De visade sig så dyra, så Britt och jag sa till varandra att vi fick nog avstå.

2018-10-16 - tisdag

Sovit gott. Jag tog en dusch kl. 9. Massor att äta vid frukosten.
Vi skaffade var sitt Cruising Card. Det kortet gjorde att man betalar vid avfärd det man köpt under färden samt för utflykterna.

Tog foton från Hardangerfjorden från akterdäck. Såå vacker natur!

Lunch kl. 12. Oj, så mycket mat det fanns att välja på. Helt otroligt!

Britt och jag tog var sin nap vid 14.tiden.

Det var mest tyskar ombord.
Kl. 17.15 hade vi möjlighet att ta en promenad i Ålesund. Vi ställde oss i en kö vid utgången för att få våra kort scannade. Britt och jag promenerade under 45 minuter i Ålesund. Tog några foton. Söt stad.

Var tillbaka till middagen. på Kung Harald. Hurtigruten hade placerat oss sex ombordvarande svenskar bredvid varandra.Namn: Margareta och Sven, Britt - Kerstin, Elisabeth - Lars-Åke.
MIddagen bestod av 1) Klippfisk, 2) Lammlår med senapsås, 3) Äpplen med vaniljsås.

Efter den goda middagen tog vi hissen till plan 7 där det blev sittning.

2018-10-17 - onsdag
Vaknade kl. 7. Vi hade satt våra mobiler på ringning.

Efter sedvanlig god frukost tog vi oss till utgången. Det var fullt av passagerare. Kl. 8.55 blev vi "utsläppta" på vandring. Vårt kort kollades maskinellt och varje gång vi la den på kortmaskinen så sa den: Good bye"!
En del skulle ut på en excursion/utflykt och en del skulle bara ut på vandring, som Britt och jag. Vandringen till Nidarosdomen var på 1.700 meter. Det blev en härlig höstlik promenad genom staden Trondheim. Det var 12 grader C.

Vi tog oss runt kyrkan. Mycket vacker. Gotisk skulptur. Inträdet kostade NOK 100, så vi avstod.
Fotade några bilder från kyrkan och omgivningen. Gick in i shopen, som låg i anslutning till kyrkan. Mycket modern. Även om shopen var praktisk tyckte både Britt och jag att den var alldeles för modernt byggd till den anrika kyrkan från 1070.
Vi tog även en promenad in på Biskopsgården. Fint värre!

Promenerade sedan "hem" till båten i lugn takt. Båten skulle avgå kl. 12.30. Vi tog några foton vid ingången till båten.

Överdådig lunch, som vanligt.

Vid 15-tiden passerade vi fyren från 1880. En röd liten stuga , döpt till Kjeungskjaer Lighthouse. Fyren är 20,6 m hög. Tänd från 21 juli till 16 maj påföljande år. Under sommartid går solen nästan aldrig ner - alltså behövs ingen fyr. Sigrid och Ingvald Bolsö levde i fyren mellan 1927-1952. De födde där tre barn. Barnen hade egen lärarinna som bodde med dem i fyren under skoltiden. Fascinerande!

Vi passerade et trång Stokksund under sena eftermiddagen. När kejsar Wilhelm II av Tyskland "seglade" i detta område blev han så nervös så han tog rodret själv. Kaptenen Nordhaus lyckades ta bort honom därifrån och sa: "Här är det jag som är chefen". Kaptenen fick senare en guldklocka av kejsaren.

Britt och jag satt med Margareta och Sven på plan 7, benämnd Explorer, under kvällningen. Vi deltog i en tävling där vi skulle gissa på vid vilken tid vi skulle passera Polcirkeln dagen efter. Jag skrev kl. 07.10.15 som förslag. Vi satt sen våra klockor på ringning i hytten till kl. 06.30. Vaknade upp. På radions informationskanal sa rösten då att om 5 minuter kommer ni att se Polcirkeln. Då var kl. 07.05.11. "Åh, tänkte jag, det blir nära kl. 07.10.15, som jag gissat på".

Jag stannade vid fönstret i hytten.  Helst plötsligt fick jag ropa på Britt "kom, nu passerar vi Polcirkeln!" Vi glodde som bara den på den vackert upplysta Polcirkel-symbolen. Den ser ut som en jordglob.

Klockan 10.15 fick vi information om att komma upp på plan 7. Vinnaren av gissningstävlingen skulle utses.

Det var regnigt och blåsigt på plan 7. Passande väder för Neptun/Njord (havets, vädrets, rikedomens, handelns, sjöfartens och fiskets gud i nordisk mytologi. Han tillbads ofta av fiskare att dyka upp).

På plan 7: Killen som talade tre (3) språk; engelska, tyska och franska kallade fram Njord. Jag frågade honom vilket universitet han gått på och lärt sig tala de olika språken så vä. Han svarade att han jobbat på båten under många år och lärt sig språken själv under den tiden. Fantastiskt.

In kom en person från personalen som var utklädd som Njord. Vinnaren var en kvinna. Tiden som gällde för passerande av Polarcirkeln var kl. 07.11.56.

Den som ville fick låta sig bli döpt för Polcirkelns passade. Många gick fram. Men inte alla.
Jag gick fram och fick en skopa iskallt vatten på ryggen, innanför tröjan. Jag skrek. Killen som pratade tre språk fotade fyra (4) kort på mig. Sen gick Britt fram och skrek.  Jag tog två foton på henne.

Efter dopet for vi med speciell bokad buss til Bodö. Det kostade NOK 70 per person. Bussen tog tio (10) minuter till centrum! Chaufförens maskin tog slut = gick sönder och han blev lite frustrerad. Bad oss betala med kontanter på tillbakavägen.

Det var regnigt och vindigt i Bodö. Jag den enda som hade paraply. Kände mig som en alien....;).

Bodö-borna visste nog att praplyet lyfte i vindfånget. Bättre med regnrock och tillhörande mössa.

Britt och jag tog en promenad till Vinmonopolet (systemet). Jag frågade en man som jobbade med vägarbete efter vägen dit. "Gå till Koch, rakt fram och sen ned i källaren", sa han.
Vi hittade dit med lätthet. Raka spåret från där vi stod och in på en galleria.

Jag köpte en flaska rött vin och en flaska vitt. NOK 215. Britt köpte två röda och en vit. Vi betalade med kort.

Sen gick jag till närliggande bankomat för att ta ut NOK 140. Britt hade nämligen betalt bussresan ut. Jag tog ut NOK 200. Gick åter till spritkassörskan och bad att få växla. Jag fick tillbaka slantar som täckte en hundring. Sen frågade Britt om jag visste var jag lagt den andra hundringen. Jag letade överallt men den var puts väck.
Jag frågade kassörskan om en norsk hundringar var röd? "Ja", sa hon, "och du hade två stycken".

Jag letade och letade. Men icke. Borta.
Då sa jag till kassörskan att jag kanske givit henne tvåhundra i stället för etthundra, eftersom det blev lite strul vid växlingen. Jag hade nämligen kontrollerat slantarna jag fått eftersom jag inte kände igen norska dylika.
Det slutade med att hon gav mig en hundring åter. Vänligt!

Sen tog Britt och jag en promenad till Bodö domkyrka. Jag tog några kort därinne på de vackra glasmålningarna. Så stretade vi vidare i regnet och blåsten. Gick in på biblioteket och satte oss på en bänk där det stod: "Sätt er ner och vila. Och prata en stund".
Vi lydde. Satte oss där, tog upp en termos och fikade vårt kaffe.
Chauffören kom tillbaka i rätt tid; d.v.s. kl. 14.30. Jag betalade honom kontant med NOK 140.

Båten avgick från Bodö kl. 15. Det gick höga vågor genom Vestfjorden. Jag mådde lite illa. Avstod därför middagen kl. 18. Britt gick ned själv till middagen. "Det var få som infunnit sig till middagen", sa Britt sen.

Klockan 20 gick jag ner och åt. Det var ganska fullsatt. Jag fick bord nr 1. Kom att sitta bredvid ett par skottar. Vi kom i samspråk. De bodde i Shetland. Kvinnan var född där. Hennes man var född i Aberedeen. Britt kom sen och gjorde sällskap med oss till efterrätten.

Klockan 21 gjorde vi ett stopp i staden Svolvaer. Britt och jag gjorde en kort promenad. Gick bl.a. in på "Magic Ice"-butiken. Vi betalde dock INTE NOK 175 för att gå in bakom ett skynke där de förevisade is-skulpturer och "gav" inkommande gäster en drink.

Våningsplan 7

Klockan 23-00 "seglade" vi i mörkret genom Raffsundet. Tyvärr kunde vi inte göra en gir till Trollfjorden beroende på vädret. Lampor från båten sattes på vid kl. 00, så vi kunde se mot öarna, dess bebyggelse och berg. Den populära och heta drinken Trollfjordknet serverades för NOK 99. Britt och jag köpte inget. Souvernirmuggen av emalj med ordet Trollfjorden gavs bort tillsammans med drinken. Alltså fick Britt och jag ingen mugg.

Lite senare blev vi bjudna på varma "fish paddies".
Katarina, som brukade stå i receptionen spelade fiol. Svenska och norska folksånger. Jag hade tidigare pratat med henne i receptionen. På engelska. När jag skulle tacka för en grej sa jag TACK och förklarade för henne att det heter så på på svenska. "Bra, att jag fick en förklaring på det", sa hon då. På engelska. "Är du från Sverige", frågade jag. "Ja, från Dalarna", svarade hon. 😀

Vi såg stjärnhimlen med Cassiopeja ovanför oss.
Ramlade i säng under sena natten.

2018-10-19 - Fredag

Jag vaknade kl. 08.30 efter en skön natts sömn.
--- Britt sa att hon inte sovit gott. Synd! Hon fick dock några morgontimmars sömn.
--- Vi frukosterade gott kl. 09.30.
--- Jag tog en dusch och tvättade håret. Skönt. Man blir som ny!
--- "Landade" i Finnsnes kl. 10.55.Lämnar kl. 11.30. Det är 6 grader plus.
--- Britt och jag tog en kort promenad i staden. Jag med paraply. Britt med mössa och huva.
--- Vi åt lunch som vanligt. Jag tog en soppa plus en torskbit plus en liten köttbit (okse) med sås. Lite efterrätt med hallon (bringbär). Sen var jag mätt.
--- Jag frågade sen Britt om vi i alla fall skulle hoppa på stadsrundturen i Tromsö. Britt sa´ ja.
Turen skulle kosta NOK 1295. "Once in a lifetime", sa vi. Bussen avgick kl. 15. Färden startade med att vi först tog oss upp med Cable car (linbana) upp till berget Storsteinen. Berget var 421 m högt över havet. Vi tog några bilder.
--- Guiden var född i Tromsö. Trevlig och kunnig. Han ville ha mer sommar och färre turister.
--- Kaffe intog vi tillsammans med Brigitte från Danmark. En trevlig, äldre dam. Bussen tog oss sen vidare till ishavskyrkan Tromsö. Kyrkan var modern och vacker. Arkitekt är Jan Inge Hovig. Kyrkan invigdes 1965.
--- Det vackra glsmåleriet är gjort av Victor Sparre. På glasmålningen i kyrkan är Jesus i storlek STOR. Runt honom sitter några figurer i färgen brunt. Jag trodde först att det var rövarna. Guide förklarade dock att det var Adam & Eva. Färden gick vidare  till Polaris/Polaria, där vi hade tillfälle att lära oss om naturen, djur och pantor.

POLARIA

Architecture and placement Polaria is a modern and, architecturally speaking, highly profiled building with a size of 2.200 m2. The building itself has already grown into a tourist attraction. Shaped as icefloes pressed upon the shore and easily reached by foot from the town centre of Tromsø. The centre attracts city visitors and tourists from the coastal steamer harbouring nearby. There is a large parking space in front of the building including a separat parking space for buses.

At Polaria you have the opportunity to learn about nature, life, and the extreme adaptions plants and animals need to hold in order to survive in the arctic. You can take your time studying and actively investigate our interactive and informative exhibitions. The exhibitions are focused on recent problems within polar resarch.

Aquarium

At close range you can study fish that only inhabit the near freezing waters of the Barents sea and the water around Svalbard. Most of the fishes and marine animals living in the waters north of the Vestfjord are represented here. In the aquarium you will also meet our three Bearded seals. The Bearded seal is one of the largest seals living in Norwegian oceans. It is a pure Arctic species and they inhabit the areas around Svalbard, and are not found along the Norwegian coast.

Arctic Walkway

Feel and touch the Arctic. In the arctic landscape you are met by a blazing snowstorm in the polar night before you walk across the Arctic Ocean with the northern lights flickering in the starry night.

Theatre

In Polaria´s supervideograph we show a panoramic film from the Arctic. You will be taken on a journey from the south to the north on the group of islands Svalbard.

The Polar Environmental Centre is the building next door to Polaria. It contains several national research- and management institutions working in the polar areas. Approximately 300 people are directly or indirectly engaged in the activities, a large number of those are scientists.

Vi fick se en fantastisk film från Svalbard. Nästa resmål kanske????

Sälar visades upp som gjorde tricks och de fick snabb belöning i småfisk. Jag hoppas att sälarna har det bra. De tränades tre gånger per dag. Jag frågade tränaren om detta.

Akvariet hade med olka fiskar i saltvatten, direkt kommet från havet.
--- Guiden berättade om Jörgen, valen som var "staty" utanför Polaria. Den hade flutit upp död på land (jag minns inte var). Den sprättades upp. Man tog ut meter efter meter av plastföremål. Valen svalde allt som kom i dess väg. Den har varken barder eller tänder.

Buss hem. Kvällen avslutades som vanligt med god middag på båten. Britt och jag gick sen upp på plan 7 där vi hörde Gisela spela piano. Hon sjöng även härliga sånger till Pink Floyds med flera. Gisela är en av teamledarna. Begåvad personal ombord. Britt och jag började prata med en yngre man som heter Mads. Han ville bli min vän på Facebook.OK. Han berättade att han skulle öppna eget bryggeri med hjälp av Kopparberg. Britt gick sen och la sig före mig. Mads bjöd mig på en öl. Go´natt!

2019-10-20 - Lördag

Jag vaknade kl. 8.
Britt hade sovit dåligt och ville ligga kvar längre i bädden. Jag tog tidig frukost. Britt kom snart efter.

Mot Nordkap
Britt och jag hade även köpt en resa till Nordkap.
Det fanns sex olika bussar som skulle ta oss till Nordkap. En färd på ca 20 minuter.
Bussarna hade guider med olika språkkunskaper såsom norska, engelska, tyska och franska.
Vi gick ombord på buss nr 5 där guiden talade norska och tyska.
Brigitte, danskan, som vi träffat på Storsteinen, kom att sitta bredvid oss på bussen.
--- Britt satte sig på första sitsen längst fram i bussen för att kunna se bättre. Jag reserverade min jacka bredvid henne på sitsen, så att ingen skulle sätta sig där. Utrymme är skönt. Sen satte jag mig själv på stolsitsen bakom Britt. Utrymme.
När bussen var fullastad och verkade klar för avfärd tog jag bort min reserverade jacka bredvid Britt. Då! kom det in en storväxt handikappad kvinna och stter sig bredvid Britt. Kvinnan har sin man med sig. Han söker efter en plats. Britt blir inte glad över att behöva trängas. Då säger jag till paret: "Sprechen sie Deutsch?" "Nej, danska", svarar de. Då säger jag att vi kan byta plats. Jag sätter mig bfedvid Britt och paret får sitta bredvid varandra bakom oss.
--- Turen med bussen går på bra asfalterade vägar. Från glasfönstret ser vi vacker väg, berg, fjordar och sjöar. Lite bebyggelse. Väl framme har vi tur! Guiden hade varnat oss för tråkigt och grått väder då man inte skulle se något. Men solen skiner hela tiden. Lätt att fota för alla. Vi ställer oss på Nordkap-symbolen och fotar friskt. Vi vandrar sedan runt i området kring Nordkap. Ser ut över det norska ishavet. Vackra vyer!
--- Det finns ett vackert glashus som har konferensrum, filmrum, shop och café. Vi noterar att det ska visas film kl. 13 på plan -3. Vi tar oss dit. Det visas vackra bilder från Nordkap under alla årstider.
--- Britt och jag tar oss sedan till caféet och fikar medhavt kaffe.
--- Britt och jag köper lite saker i shopen. Britt till sina barnbarn. Och jag en symbol från Nordkap att fästa på jackan.
--- Äntrar buss nr 5 kl. 14.15. Hemma vid båten kl. 14.40.
Jag går till plan 3 på båten och fixar min totala betalning med Crusing Card. Crusing Card är ett kort som används till att betala allt med på båten som man köper extra samt utflyktsresorna.
--- Vi får senare se en film om hur själva transporten hem ska ske i morgon, söndag. Ett och annat att ordna och förstå.
--- Klockan 18 äter vi en under middag. Soppa, räkor, lax (nyfångad under dagen), biff, fisk m.m.
Vi beställer in en flaska vitt vin. Den första gången på båten. Det är så dyrt. Jag tar en stor bit marängtårta som efterrätt. Mums!

2018-10-21 - Söndag
Söndag och hemfärd. Först sedvanlig god  frukost kl. 8. Sen skulle vi göra en bussresa till Kirkenes för vidare färd till Oslo och sedan Stockholm.

Vi packade vårt bagage och ställde resväskorna på vårt våningsplan 3, enligt anvisning från filmen i går. Bagaget skulle fraktas till bussen. Tack för det!
Efter det gick Britt och jag till plan 7 och satte oss i de fina och sköna fåtöljerna och såg ut över havet genom glasfönstren. Jag tog några bilder.
--- Bredvid oss på plan 7 satt en kvinna från England. Vi fick ett trevligt samspråk med henne. Hon var inne på sin fjärde Hurtigruten-resa. Hon hade vid de olika tillfällen åkt med olika släktingar. Nu sa hon att det var hennes sista Hurtigruten-resa. :).

Vid utcheckningen fick vi återigen visa vårt Cruising Card. Sen fick vi behålla det som souvenir.
På kortet stod det följande begrepp:
SEL = Selected. Vilket i vårt fall betydde fritt kaffe på båten hela dagarna.
Full board = Frukost, lunch och middag.

--- Bussresan till Kirkenes flygplats fungerade väl.
När jag skulle använda maskinen för att ta ut boardingkot och bagagelappar för Britt och mig fick jag endast ut våra boarding-kort. (Reservationsnumret på biljetten var 1127396 och referensnumret var U8LZC7). Britt gick och frågade en flygpersonal hur vi skulle göra för att få bagagelappar. "Gå till desk 4", blev svaret. Vi gick dit.  Det var redan kö där. Vi väntade tålmodigt. Kön bakom oss växte. Alla samma problem. Inga bagagelappar. Kanhända pappret i maskinen hade tagit slut....;). Det fixade till sig med lapparna till slut.
Vid säkerhetskontrollen fick både Britt och jag öppna våra ryggsäckar för kontroll. Inga konstigheter upptäcktes. Vakten la´ dock över en foundation och en tandpasta i en plastpåse ur min ryggsäck. Trots att de var under 100 ml. respektive. Jag sa inget. Bara tack. Inget att väsnas om.
--- Flygningen från Kirkenes till Oslo gick bra. Britt fick plats 12B och jag 8B. Vi satt alltså inte bredvid varandra. Jag satt bredvid en medresenär från Hurtigruten, som heter Jürgen; tysk. Han lovade att sända sina bilder från norrskenet som vi tittat på den 20 oktober, men bara kunnat se ett stort grått fält som rörde sig. (Kaptenen på båten hade ropat upp oss genom radion för att komma upp till plan 7 och se norrskenet). Jörgens kamera hade lyckats fånga färgerna grönt och rött. (Nu när jag skriver in denna text i oktober 2019 har jag ännu inte fått bilderna från Jürgen! Jag tror att det beror på att när han skulle skriva in min e-post-adress i telefonen så var våra telefoner på flygläge och då kanske det inte fungerade. Bara en teori.)
--- Jag åt upp min medhavda smörgås och så fick jag en kopp kaffe. Inget mer serverades utan kostnad på planet.
Vi landade väl.
--- Även flyget mellan Oslo och Stockholm fungerade väl.
Jag satt mellan två tystlåtna män. En med hörlurar och den andra med mobil, dator och Ipad. Han jobbade frenetiskt med ett program.
Vi landade väl även på Arlanda.
--- Bestämde oss för att ta Arlanda Express till T-Centralen.
En dam på stationen hjälpte oss att handla en biljett ur maskinen för två personer. Tåget skulle gå om två (2) minuter. Britt tog sitt kort och betalade 350 kr. Jag swishade henne 175 kr.
Behaglig resa med expressen i 185 km/timme.
När vi kom till T-Centralen gick vi in på Holey Monkey och beställde avskedsdryck. Britt tog ett glas vitt vin à 76 kr och jag en liten öl à 69 kr. plus cashew och jordnötter för 20 kr.

Tusen tack för den här trevliga och upplevelserika resan. Och hej så länge!
Och så skildes våra vägar åt olika håll.

Jag var hemma i bostaden i Bromma kl. 17.15.

| Svar

Senaste kommentarer

21.12 | 09:12

Hej Renè!
Tack för din hälsning! Så roligt att du haft den målningsbilden på din dator under så många år. Det gläder mig!
Önskar dig EN GOD JUL!

20.12 | 14:54

Jeg har brugt en kopi af billedet som baggrund på min arbejdscomputer de sidste 7 år. Mange kursister har glædet sig over det smukke billede.
Tak for det!!

18.06 | 09:37

Hej Jan!

Tusen tack för din positiva kommentar. Roligt att du tycker om mina målningar. Och det var jätteroligt att träffa er igen, efter så många år. Kramar!