Provence år 2000.

Rune och jag gör en gemensam semester-resa till Provence.

Lämnade Stockholm den 8 september, kl. 10.30 med Swissair.
Före boarding har vi hälsat på Meta Nyängen och "Nina" Ehrenkrona från Metaresor, Örebro. Mot Marseille. ----Mellanlandning Zürich.
Vi som var med på denna målar- och foto-resa:
Deltagarlista:
- Gunnel Håkansson
- Margareta Nyängen - Metaresor
- Chrstina Eherenkrona - Metaresor

På planet mot Marseille får vi en härlig måltid, komponerat av den världs-kände chefskocken Anton Mosimann. ---- Vi landar i Marseille ca kl. 17.30, en timme försenat. Åker abonnerad buss, ca 1 timme och 30 minuter till byn Mollans, där vi fick ta in på hotell "Le Saint Marc".

--- På kvällen åt vi en gemensam måltid med de andra i gruppen. Rune och jag kom att sitta bredvid Ingegerd och Ann-Sofie (mor och dotter). Till förrätt åt vi kaninpaté, som varmrätt lammfilé med potatisgratäng plus rosévin. Till efterrätt "crème caramèl"! Vi somnade sedan gott i rum 33.

Den 9 september 2000
Klockan 8 nästföljande morgon var jag nere vid bassängen och tog ett kallt dopp (ensam). Kallt, men skönt. Hotellpersonalen sa´att det var 20 grader i vattnet men det kändes mycket kallare. Bassängens vatten var endast uppvärmd av solen.
- Frukost i hotellets matsal. Jag tog yoghurt naturelle, juice, bröd, skinkskiva och kaffe. Rune tog ungefär detsamma.

Bussen gick 09.30 mot Curnier; byn där Lena och Gösta Linderholm bor. Lena möter upp oss utanför sitt hem, där byns fontnt är placerad. Vi hälsar på varandra och Lena visar oss sedan till Fete de Salle (festsalen) som är byns samlingspunkt för kalas av olika slag. Vi får i present av Lena och Gösta var sin dagbok, som jag sedan skriver mina dagliga anteckningar i för denna resa.

--- Gösta läser upp, en av honom nyskriven sång. ---- Sen tar vi en promenad till "Plätten", som Lena kallar sitt odlar-ställe för. Där odlas det verkligen! Lavendel, paprika, timjan, dragon, tomater, med mera. Det fanns stenbord och stolar utplacerade där i en omgärdad omgivning. Jag satte mig där att måla lite akvarell.

En timme senare fick vi lunch hos Vivianne; en restaurant strax utanför Lenas och Göstas hus. Där bjöds på underbar provencalsk lunch bestående av paj, fattigmanscaviar (gjord av aubergine), olika slags patéer med senap och aioli som tillbehör. --- Rune och jag fick Gösta som sällskap till bordet. Jag frågade Gösta om han visste vem han satt bredvid och så pekade jag på Rune. "Nej", sa Gösta. Och då sa jag: "Den här mannen har aldrig hört talas om Gösta Linderholm eller hört hans musik eller text!" Stor förvåning från Gösta. Det rättade till sig senare.....mer text om detta kommer.....

--- Vi blir sedan bjudna på persiko-champagne utanför Lenas och Göstas hus. Sen tittar vi i deras hus, som består av fyra våningar med en underbar altan. Rummen är härliga och tyder på livsgjädje och har många böcker, konst, musik, målningar, färger, staffli och allehanda livsglädjande ting.

--- Vi skiljs från Lena och Gösta ca kl. 16, då bussen går tillbaka mot Mollans.

-- Kl. 19 möts hela "gänget" på en äng i Mollans där vi har medhavd matsäck. Fyra frivilliga hade handlat i Curnier. Där fanns "du pain" (bröd), ankleverpastej, ostar av allehanda slag, melon, vindruvor, korv, rött och vitt vin, olivolja, grovkornigt salt, vindruvor, mineralvatten (som ingen drack av...;), söta klenäterkakor samt äpplen till efterätt. Klockan 19.30 lyste inte solen längre men det var fina färger på himlen. Klockan 20.30 lämnade vi ängen.

--- Hemma på rummet hörde vi kyrkklockorna ringa två gånger (21 och 22). Jag slutade skriva för kvällen kl. 22.30. God natt!

Söndagen den 11 september
Klockan 09.15 lämnade vi Mollans för att åka till Grignan. Bussresan tog ca 1,5 tim. Provence runt omkring oss är mycket frodigt, vackert och grönt.

--- Vi blev guidade i det gamla slottet Grignan från 1600-talet av en fransyska som talade bra engelska. Det finns 52 rum i slottet och vi blev förevisade åtta (8) av dem. Det fanns vackra gobelänger och jag noterade framför allt ett extraordinärt vackert ebenholz-skåp i ett av rummen. Vi fick höra berättas om Mme Sévigné som skrev 1000 brev, varav 800 var till dottern, som var gift med den greve som ägde slottet.  Mme Sévigné, som egentligen bodde i Paris, besökte dottern ofta. Om dottern berättades det inte mycket, förutom att hon var vacker och förmodligen kom i kläm mellan sin man och den dominerande modern.

---- Efter guidningen gick vi en rask promenad genom staden Grignan. Vi (gruppen) gick sedan ned mot en äng, där vi intog resterna av gårdagens inköpta måltid, d.v.s bröd, vin, ost, melon, vindruvor och korv.

----- For sen vidare med bussen till "Tryffelmannen"; en halvtimmes resa bort. Han berättade om den berömda svampen tryffel (vit och svart) och visade med sin hund Fleurette hur man hittar tryffeln. "Den svarta diamanten", som tryffeln också kallas ligger under marken och Fleurette "användes" för att lukta sig fram till tryffeln. Tryffeln växer gärna vid och runt ekstammar. Något slags symbios uppstår där. Fleuretta nosade fram två tryfflar, i olika storlekar, och fick chokladbitar som belöning. Tryffelmannen tog fram sin spetsade spade där hunden visat på plats och grävde fram tryffeln. Fascinerande!

---- Senare, efter tryffelundervisningen, blev vi bjudna på vin och tryffel- och olivpastej på vitt bröd. I Tryffelmannen och hans familjs butik köpte jag en burk tryffelpaté och en sorts paté till (?) och en blå lavendeltvål. Kostnad FFR 96.

---- Hemma på hotellet igen "försvann" de flesta ned till poolen. Jag tog en skön simtur; lapade i mig sol i den sköna långliggande stolen och skrev några rader dagbok. Rune lapade också sol. Hans förkylning börjar att släppa.

--- På kvällen samlades vi i hotellets matsal. Blev bjudna på Kir av värden, eftersom vi inte fick sitta utomhus (?). --- Rune och jag kom att sitta tillsammans med Anne-Marie och Ingegerd. ---- Vi fick tomatsallad som förrätt. Fisk och risk och fänkål om varmrätt och äppelpaj till efterrätt. --- Vi beställde in två olika sorters röda viner, dels Syrah-druva och Ventoux-druva. Första vinet var inte speciellt smakrikt. Det andra var bättre. Ann-Marie, Gunnel och Rune var alla tre rökare, så de fann varandra...;).

---- Efter måltiden och dess "babbel" om det ena och det andra tog Rune och jag en promenad tillsammans med Berry och Anette genom byn. --- Vi avslutade kvällen på hotellet och beställde var sin Maruresque bestående av pastis, vatten och mandelsirap. --- Somnade sedan gott.

Måndagen den 11 september
Efter sedvanlig frukost fick vi stiga in i bussen kl. 08.30 (Alain körde).

Fortsättning följer i skrivandet.....

Det finns inga bilder i fotoalbumet än.

| Svar

Senaste kommentarer

21.12 | 09:12

Hej Renè!
Tack för din hälsning! Så roligt att du haft den målningsbilden på din dator under så många år. Det gläder mig!
Önskar dig EN GOD JUL!

20.12 | 14:54

Jeg har brugt en kopi af billedet som baggrund på min arbejdscomputer de sidste 7 år. Mange kursister har glædet sig over det smukke billede.
Tak for det!!

18.06 | 09:37

Hej Jan!

Tusen tack för din positiva kommentar. Roligt att du tycker om mina målningar. Och det var jätteroligt att träffa er igen, efter så många år. Kramar!